Om os

Baggrund og passion

Cytex er en solid og erfaren familievirksomhed siden 2014. Hos os findes et bredt sortiment af forbrugsartikler såsom aftørring, dispensere, engangsartikler, fødevareemballage, servietter, rengøring og meget mere. 

Vi har et stort fokus på at være nærværende for vores kunder og er derfor hele tiden i dialog med dem, hvilket viser sig tydeligt i vores omtale og omdømme. 

Vi er kendt for at strække os langt for vores kunders behov. Vi arbejder dedikeret hver dag for at gøre hverdagen nemmere for dem, så de kan koncentrere sig om at drive deres egen forretning. Hos os er det svaret på den foretrukne leverandør. 
Vores mindset og værdier kan samles i 4 punkter: 

· Dag til dag-levering 
· Fokus på vores kunders behov 
· Tryghed i kundens leverancer 
· Hensyn til mennesker og natur

Vores mål og passion

Vi har tanke for miljøet og tager ansvar for natur og mennesker. For os er en god forretning en forretning, som – udover at sælge et godt produkt eller en god ydelse – forholder sig til bæredygtighed, omstillingsparathed og etiske forpligtelser over for forbrugeren og samfundet. Derfor har vi sat et ambitiøst mål, at over 70 % af vores solgte varer skal være miljøvenlige i udgangen af 2030.

Sammen med vores grønne samarbejdspartnere og leverandører vil vi gerne tilbyde vores kunder grønne sortimenter lige fra fødevareemballage til rengøring og aftørring. Derfor har vi udviklet og tilgængeliggjort klimamærkatet, som miljøscorer hvert enkelt produkt ved at evaluere produktets materialesammensætning, genanvendelighed og CO2 fodaftryk på produktion og transport. 

Som virksomhed er vi stolte af følge FN´S verdensmål for bæredygtig udvikling, og vi har derfor også fokus på andre vigtige emner udover miljø. Vi tager ansvar i vores lokalområde og brænder for at tilbyde lokalsamfundet anstændige jobs, mindre ulighed og økonomisk vækst. 

Klimakompas 

Mærkatet giver en samlet score af miljøpoint på et produkts bæredygtighed ved at evaluere et produktet ud fra fire kategorier: Materialesammensætning, potentiale for genanvendelighed og CO2 fodaftryk på produktion og transport. Mærkatet gør det nemt at vælge bæredygtigt og sammenligne produkternes samlede vægtning. 

Materiale: Her lægges vægt på, hvor stor en andel af produktet, der består af genbrugsmateriale samt vedvarende råmateriale. Produktet får et miljøpoint for genbrug og et andet for vedvarende råmateriale. 2 samlede point i alt for denne kategori. 

Genanvendelighed: I hvor stort et omfang kan produktet genanvendes til nye produkter? Det tager mærkatet højde for ved at evaluere et produkts materialesammensætning og tilgængelighed af muligheder for at anbringe det genbrugte materiale. F.eks. er der gode muligheder for anbringelse og genanvendelse af materialer som plast, pap, aluminium og glas. Et produkt får et point, hvis det har gode muligheder for genanvendelse. 

Transport: Denne vurdering er baseret på CO2 fodaftryksdata, der tager udgangspunkt i transportafstand, type af transport og type af brændstof. Et produkt får et miljøpoint, hvis der er sparet CO2 aftryk på lasten. Datene er hentet hos vores transportører. 

Produktion: Mærkatet lægger vægt på, hvilken type energi, som er brugt til produktionen af produktet. Er der tale om vedvarende energi fra vindkraft eller fossil energi fra kulkraft? Produktet får et miljøpoint, hvis det er udviklet vha. vedvarende energi. Dataene er hentet hos vores producenter.